Kiedy reklama jest skuteczna?
Dobrze ustawiona i zoptymalizowana reklama na Facebooku potrafi zdziałać cuda. Często jednak spotykam się z przekonaniem, że „to” nie działa. Jeżeli myślisz, że ustawienie reklamy na Facebooku kończy się wraz z przyciskiem „Promuj post”, to lepiej przeczytaj ten artykuł do końca…
Facebook to biznes. Sam w sobie musi zarobić, dlatego też coraz ciężej jest trafić do swoich odbiorców poprzez zasięg organiczny. Chcąc zachęcić klientów do obserwowania swojej strony firmowej, często nie wystarczy dobry kontent. Rozwiązaniem jest skorzystanie z płatnego promowania.
Z pewnością nie raz otrzymałeś zachęcenie do promowania posta. Wystarczy jeden przycisk i gotowe! No niestety – to prosta droga do tzn. „przepalania budżetu”, czyli bezskutecznego wydawania pieniędzy na reklamę. By móc skorzystać z pełnych możliwości ustawień polecam Managera Reklam. To bardzo rozbudowane narzędzie, które pomoże Ci osiągnąć swój cel i zarobić, a nie stracić pieniądze.
Po pierwsze: CEL
Facebook daje nam idealne możliwości, żeby trafić do naszych odbiorców, teraz wszystko w naszych rękach. Aby jednak móc określić skuteczność reklamy na Facebooku, powinniśmy się zastanowić, co tak naprawdę chcemy osiągnąć, czyli ustalić cel reklamy. Do wybory mamy kilka różnych celów:
Który z nich wybrać? To zależy. Generalnie nie polecam korzystać z rozpoznawalności marki oraz zasięgu, gdyż bardzo często trafiamy do osób, które być może będą zainteresowane naszym produktem czy usługami, ale nie są aktywnymi uczestnikami Facebooka. Zobaczą naszą reklamę, zapomną, a my za to zapłacimy.
Jeśli rozpoczynamy swój biznes w sieci fajnym rozwiązaniem jest wybór celu ruch. To reklama przekierowująca klienta do strony docelowej np. do naszej oferty. Tutaj Facebook dobiera osoby, które z największym prawdopodobieństwem klikną w link i znajdą się na naszej stronie.
Aktywność to wybór osób lubiących „lajkować”. Mamy do wyboru opcję reakcji na post, stronę na Facebooku lub wydarzenie. Tutaj też rozpatrzmy co nam daje taki lajk. Czy jest to dla nas korzystne? Czy da się na tym zarobić? Oczywiście są sytuacje, jak w przypadku promowania wydarzenia, że taki cel jest przydatny. Czasem jednak zbieranie lajków dla samej idei posiadania większej ilości kciuków nie jest warte inwestycji.
Konwersje za to, to jedne z najdroższych opcji reklamowych. Nic dziwnego – mamy duże prawdopodobieństwo realnego zarobku. Ważne: musimy mieć zainstalowanego Piksela na naszej stronie internetowej czy w sklepie online, który wyłapie klientów zainteresowanych konkretną ofertą czy produktem. Dzięki temu jest możliwy tzn. remarketing czyli ponowne dotarcie do osób, które spotkały się już z naszą marką.
Po drugie: GRUPA DOCELOWA
Kiedy już określisz cel, który chcesz osiągnąć, pora zastanowić się nad osobami do których chcemy trafić. Tutaj też mamy szerokie pole do popisu, bo określamy nie tylko płeć i przedział wiekowy grupy docelowej, ale także bardzo szczegółowe informacje dotyczące pracy, zarobków, wykształcenia, zainteresowań, języków, sytuacji rodzinnej czy nawet wydarzeń z życia (ślub, narodziny dziecka, przeprowadzka itp.).
Warto w tym kroku spędzić trochę więcej czasu, by w pełni określić swojego odbiorcę i tym samym dotrzeć do osób, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane naszą marką.
Po trzecie: KREACJA
Kreacja, czyli to co widzi nasz odbiorca. To grafika, nagłówek, tekst, opis, link do strony i CTA (Call To Action- wezwanie do działania). Dobra kreacja powinna zatrzymać naszego odbiorcę i zachęcić do działania.
Grafika to pierwszy element jaki zobaczy nasz odbiorca. Zadbajmy o to by była dopasowana do tematyki reklamy, miała dobrą jakość i jasny przekaz. Nie umieszczajmy w niej zbyt dużo tekstu, bo Facebook może ją zablokować- proporcje tekstu na grafice sprawdzisz TUTAJ.
Tekst, opis oraz nagłówek powinny być jasne i zrozumiałe. Nasz (miejmy nadzieję) przyszły klient, nie będzie tracił czasu na zastanawianie się „co autor miał na myśli”. Dlatego też zadbajmy o konkrety i właściwe CTA. „Kup teraz”, „Sprawdź szczegóły”, „Obejrzyj więcej”, „Pobierz”, to tylko kilka przykładów CTA, które Facebooku nam oferuje w zależności od wybranego celu.
Czas trwania reklamy
Na skuteczność reklamy na Facebooku ma również wpływ czas jej trwania. Tylko od nas zależy jak długo nasza reklama będzie krążyć po Facebooku. Podczas ustawień możemy z góry określić dzień, w którym się zakończy lub włączyć „bezterminowo”. Pamiętajmy jednak, by kiedyś ją wyłączyć, bo opłaty naliczają się automatycznie. Warto wiedzieć, że algorytmy Facebooka chcą dla nas dobrze. Co to oznacza? Sprawdzają na bieżąco naszą reklamę pod kątem skuteczności, dobierają osoby z grupy docelowej, testują ilość wyświetleń czy umiejscowienie reklamy. Nie ma sensu wypuszczać reklamy na jeden dzień. Algorytm Facebooka potrzebuje przynajmniej kilka dni, by jak najlepiej się zoptymalizować.
To co nas boli najbardziej czyli... BUDŻET
Jaki budżet przeznaczyć na reklamę? Jeśli jesteśmy na początku swojej drogi z Managerem Reklam zacznijmy od mniejszego budżetu. Testujmy, próbujmy, zmieniajmy i obserwujmy. Jeśli poczujemy się pewniej, będziemy wiedzieli, co działa, a co niekoniecznie, wtedy zwiększajmy stopniowo budżet. To, co sprawdza się w większości reklam to ustalenie budżetu dziennego – jest on stabilniej „wydawany” przez Facebooka, niż budżet całkowity. Pamiętajmy też, że reklama na Facebooku to nasza inwestycja, która powinna się zwrócić. Nie traktujmy tego jak naszą stratę ale lokatę w dalszy rozwój swojego biznesu.